Hoe omgaan met conflicten op het werk?

Conflicten op het werk zijn vervelend, maar toch komen deze wel eens voor. Dit is ook niet gek, aangezien u veel tijd doorbrengt met uw collega’s. Het is dan ook geen probleem wanneer er een conflict op het werk is, maar hoe kunt u omgaan met conflicten op het werk. En hoe lost u dit op? DeKantoorvakhandel helpt u graag. 
 

Tips conflicten oplossen op het werk

Wat we u willen meegeven bij een conflict op het werk, is dat u in ieder geval ervoor zorgt dat dit conflict zo snel mogelijk opgelost wordt. Een ruzie op het werk is vaak onvermijdbaar, maar bevorderd wel de onderlinge sfeer. Hoe langer het conflict duurt, hoe lastiger het is om dit uiteindelijk uit te praten. En iedereen op het werk zal de gespannen sfeer voelen. Voor het uit de hand loopt, moet een conflict dus uitgepraat worden. 

Wanneer een conflict niet opgelost kan worden tussen twee collega’s, is het verstandig om er een leidinggevende bij te halen. Een gesprek aangaan met het desbetreffende duo en een leidinggevende om de lucht te klaren is vaak een goede oplossing. Wanneer u deze leidinggevende bent, is het belangrijk dat u naar beide partijen luistert en probeert geen partij te trekken. Probeer het onderling op te lossen. 

Voorkomen is beter dan genezen. Wanneer er iets voorvalt op het werk, is het slim om een conflict te voorkomen en direct op de persoon in kwestie af te stappen en de situatie te bespreken. 
 

Conflict met werkgever
 

Wanneer u een conflict met uw werkgever heeft, is het al gauw een ander verhaal. Er zijn verschillende soorten conflicten, maar dit is wel er wel een die zo snel mogelijk opgelost moet worden. Ga dan ook in gesprek met uw werkgever bij een conflict en los deze zo snel mogelijk op. Uw werkgever heeft namelijk veel over u te vertellen, en u wilt natuurlijk geen ontslag krijgen door een conflict met werkgever op het werk. 

Nog geen antwoord op uw vraag? Vind een adviseur bij u in de buurt